در حال پرینت ... برای پرینت مجدد، صفحه را رفرش کنید

ستارگان




دسته: مذهبی سیاسی صفحه‌ی اصلی

کد: 14030520025156

تاریخ: 22-05-1403 15:07

https://setargan.com/n/14030520025156


تاثیر تحریفات معنوی در واقعه کربلای حسینی

حماسه حسینی از دیدگاه شهید مطهری/ 9

تاثیر تحریفات معنوی در واقعه کربلای حسینی

کلید واژه ها :
تحریف معاویه عمار یاسر شهید مطهری پیامبر اکرم (ص)


به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه اطلاع رسانی ستارگان ، استاد شهید مرتضی مطهری در ادامه جلد اول کتاب حماسه حسینی در بیان تاثیرات تحریفات معنوی می گوید : در خصوص واقعه ی کربلا ، چیزی که تلاش شده تا عاشورا را از اثر و خاصیت اصلی و حقیقی بیاندازند ، تحریفات معنوی است نه تحریفات لفظی ! تحریف معنوی نوعی از تحریف است که از تحریفات لفظی بسیار خطرناک تر است . 

شهید مطهری سپس به تعریف تحریف معنوی پرداخته و تاکید می کند : اصلا تحریف معنوی یعنی چه ؟ تحریف معنوی یعنی در ظاهر و لفظ یک سخن هیچ تغییری ایجاد نکنیم ، اما زمانی که می خواهیم آن سخن را تفسیر کنیم ، معنای حرف را صد و هشتاد درجه برگردانیم و سخن را به صورت طور غلط توجیه کنیم . 

متفکر برجسته عصر معاصر ادامه می دهد : برای روشن شدن مطلب مثالی عرض می کنم . در روزی که مسجد مدینه در حال بنا شدن بود ، عماریاسر بسیار صادقانه برای بنای این مسجد بزرگ تلاش می کرد . از منبع های معتبر نقل شده است که پیامبر اکرم (ص) فرموردند ای عمار ! تو را آن دسته ای می کشند که سرکشند ! ( در آیات شریف قرآن آمده است اگر دو دسته با یکدیگر جنگیدند ، و یک دسته سرکشی کرد ، تو علیه دسته ی سرکش قیام کن ) پیامبر اسلام (ص) وقتی این جمله را در مورد عمار گفتند ، به او امتیاز برجسته و ممتازی بخشیده و وی را شاخص کردند. در حقیقت به او شخصیت و بزرگی دادند . بخاطر همین ، عمار همیشه مورد توجه مردم بود . چنانکه وقتی در جنگ صفین خدمت امیر المومنین (ع) بود ، وزنه ی بزرگی برای لشکر ایشان در نزد عامه مردم حساب می شد . تا اینکه عمار به دست سپاه معاویه شهید شد ، افراد ضعیف الایمانی بودند که نمی دانستند جنگیدن در رکاب علی (ع) به حق است یا ناحق ! اما زمانی که عمار یاسر به دست اصحاب معاویه و در لشکر علی علیه السلام کشته شد ، ناگهان فریاد همه ی مردم بلند شد و یاد حدیث پیامبر (ص) افتادند . همه یقین پیدا کردند که سپاه معاویه باطل است . معاویه هم که همواره با حیله گری کار خود را پیش می برد ، دست به تحریف معنوی واقعه شهادت حضرت عمار زد و به سپاه شام و نیز سپاه امیر المومنین علیه السلام و مرددین گفت : اشتباه کردید ! درست است که پیامبر (ص) فرمودند عمار را سپاه سرکش می کشد ، اما ما عمار را نکشتیم . عمار را علی که او را به اینجا آورد و موجبات مرگش را فراهم کرد کشت !!!! در همین لحظه یکی از پسران عمروعاص که فردی با ایمان بود ، گفت چرا مغالطه می کنید؟ اگر علی (ع) عمار را کشت ، پس حمزه سیدالشهدا راهم پیغمبر (ص) کشته است! ، چون حمزه در لشکر پیامبر (ص) بود و کشته شد !! معاویه عصبانی شد و به عمر و عاص گفت چرا جلوی سخن پسر بی ادبت را نمی گیری ؟؟

شهید مطهری در ادامه با برشمردن مثال شهادت عمار و تحریف معنوی آن توسط معاویه می افزاید: هر قیام یک سری علل و انگیزه و یک سری مقصود و هدف دارد . تحریف  یک حادثه یعنی علل و انگیزه آن حادثه را غیر از انگیزه ی اصلی بگوییم ، یا هدف و مقصود آن را غیره از انگیزه ی اصلی تفسیر کنیم و تحریفات نهضت کربلا هم همین گونه شکل گرفته است . 

 

منبع : جلد اول کتاب حماسه حسینی 

مولف: متفکر شهید استاد مرتضی مطهری

صفحات :۶۴_۶۹

تلخیص : زهرا ذاکری