پایگاه اطلاع رسانی «ستارگان» محلی برای دیده شدن اخبار نخبگان ایران سرافراز
| مذهبی | صفحه‌ی اصلی | سیاسی |
حماسه حسینی از دیدگاه شهید مطهری/ 5

آیا دشمن توانست در واقعه ی کربلا تحریفی ایجاد کند؟

نقش دشمن در تحریف واقعه کربلا و تلاش برخی از دوستان برای افسانه سرایی ها از جمله عوامل تحریفات واقعه کربلاست.

 به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه اطلاع رسانی ستارگان ، استاد شهید مرضی مطهری در جلد اول کتاب حماسه حسینی در ادامه مبحث تحریفات در واقعه عاشورا، ضمن تشریح انواع تحریفات و تاثیرات آن بر جامعه اسلامی می گوید : سه عامل مهم باعث ایجاد تحریف در واقعه ی کربلا شده است . که این عوامل نیز دو نوع است  . یک نوع که عمومی است و در هر واقعه ای ممکن است اتفاق بیافتد اما یک نوع خصوصی است و فقط مختص واقعه ی عاشورا است . 

آیا دشمن توانست در واقعه ی کربلا تحریفی ایجاد کند ؟

شهید مطهری در ادامه در بیان تشریح عوامل وقوع تحریفات در واقعه شهادت حضرت حسین بن علی علیه السلام می افزاید : اولین عامل تحریف  . دشمنان هستند . دشمن برای اینکه به قصد و غرض خود برسد . تغییر و تبدیل هایی در متن تاریخ ایجاد می کند و یا توجیه و تفسیر هایی برای تاریخ می آورد . دشمنان مانند تمام تاریخ در صدد تحریف واقعه ی کربلا در آمدند . اما سعی دشمن برای تحریف در واقعه ی عاشورا اصلا کارساز نبود . برای مثال زمانی که مسلم بن عقیل به کوفه آمد ، گفتند برای اخلال و اختلاف میان مسلمانان آمده است . اما با شفاف سازی و سخنان مسلم بن عقیل جلوی این تحریف گرفته شد و امروز ما هیچ جا نمی بینیم که بگویند قیام عاشورا برای اختلاف میان مسلمانان بوده است. 

تمایل بشر به افسانه سازی و اسطوره پرستی . دومین عامل تحریف در واقعه ی عاشورا

شهید مطهری در ادامه به دومین عامل تحریفات عاشورا پرداخته و شرح می دهد : تمایل بشر به افسانه سازی و قهرمان پرستی که در تمام تواریخ دنیا وجود دارد . دومین عامل تحریف در واقعه ی عاشورا است . مثلا این افسانه هایی که راجع به ابوعلی سینا ساخته اند که می گویند از فاصله ی یک فرسنگی مردی را دید و گفت این مرد نان چرب و روغنی می خورد . از او پرسیدند از کجا فهمیدی ؟ گفت بخاطر پشه های اطراف او متوجه شدم او نان چرب می خورد . خب این قطعا اشتباه است . ابوعلی سینا بدون شک نابغه بود ؛ اما اگر کسی بتواند از یک فرسنگی پشه را ببیند . نمی تواند نان چرب را ببیند؟ همینطور برای شیخ بهایی و بسیاری از بزرگان مبالغه هایی شده است . 

شهید مطهری ادامه می دهد : در مورد ائمه و مخصوصا واقعه ی عاشورا هم بسیار مبالغه ها و تحریفات ایجاد شده است که بخاطر علاقه ی مردم به اسطوره سازی است . برای مثال چقدر راجع به امام علی (ع) افسانه گفته اند ! در اینکه حضرت علی (ع) مردی خارق العاده بود و در همه ی جنگ ها به میدان نمی رفت مگر اینکه دشمن را زمین بزند شکی نیست . اما مگر اسطوره پرستان به این ها اکتفا کردند ؟ ابدا . مثلا می گویند حضرت علی (ع) در جنگ خیبر  با مرحب خیبری رو به رو شد . مورخان هم نوشته اند که حضرت شمشیرش را پایین آورد و او را دو نیم کرد . خب این با توجه به تاریخ مسلم است . اما یک سری افسانه هایی درست کرده اند که می گویند خدا در همان لحظه به جبرئیل دستور داد به زمین برود و بالش را زیر شمشیر حضرت علی (ع) بگذارد وگرنه زمین دو نصف می شود . جبرئیل هم پس از گذاشتن بال او ، شکست و چهل روز روی زمین ماند تا بال خود را پانسمان کند .. همه ی این ها افسانه است و بدتر دین را تضعیف می کند !

استاد مطهری همراه با گله و تاسف نسبت به اینگونه از تحریفات ادامه می دهد: حاجی نوری در کتاب لولو و مرجان ضمن انتقاد از این نوع جعل ، می گوید برای شجاعت حضرت ابوالفضل نوشته اند که ایشان در جنگ صفین (که اصلا معلوم نیست شرکت کرده باشند یا نه و اصلا پانزده سال شان بیشتر نبود .) هشتاد نفر را از وسط دو نیم کردند !!! 

شهید مطهری همچنین خاطر نشان می کند : ملا آقای دربندی در اسرار الشهاده نوشته است که لشکریان پیاده و سواره نظام عمر سعد در مجموع یک میلیون و ششصد هزار نفر بوند که همه شان اهل کوفه بودند !! مگر کوفه بیشتر از یک شهر کوچک بود که سی و پنج سال بیشتر عمر نداشت ؟! چگونه این تعداد آدم را در خودش جای داده بوده است ؟ 

شهید مطهری به مثالی از افسانه پردازی در مورد اشخاص و یا مقاطع تاریخی و اماکن پرداخته و یک نمونه را چنین شرح می دهد: کسی در مورد شهر هرات مبالغه می کرد و می گفت هرات آنقدر بزرگ است که در آن شهر و در یک واحد زمانی مشخص، بیست و یک فرد احمد نام یک چشم داشت که کله پز بودند ! خب این حرف دقیقا نشان دهنده ی میزان علاقه ی مردم به مبالغه و افسانه سازی است . 

استاد مطهری تاکید می کند : اگر در موارد پیش پا افتاده تحریف و مبالغه و افسانه سازی اتفاق بیافتد، مسئله ی خاصی اتفاق نمی افتد اما اگر  در موارد و مسئله هایی که همه ی جزئیات آن سرمشق مردم است تحریفی اتفاق بیافتد، آن هنگام است که دیگر کل حرکت جامعه مختل می شود.

 

منبع : جلد اول کتاب حماسه حسینی 

مولف: متفکر شهید مطهری 

صفحات :۳۹_۴۵

تخلیص : زهرا ذاکری


#عاشورا #امام حسین #تحریف #شهید مطهری #حماسه حسینی
کد خبر 14030507064707 تاریخ انتشار 10-05-1403 14:58 نسخه چاپی

اخبار مرتبط


آیا دلیل تحریف در واقعه ی کربلا، تزلزل در سندیت واقعه عاشورا ست؟ منطق حسین (ع) در عاشورا جانبازی در راه خداست نه بی منطقی دلایل اجبار امام رضا(ع) در پذیرش ولایت عهدی مامون
سازمان آگهی 09192680251
ad1

ستاره سردبیر


برگزاری رویداد نمایشگاهی مسئله‌محور در اسفند/ رشد سود خالص سازمان اقتصادی کوثر در سال ۱۴۰۱

دکتر فخاری در نشست خبری با اصحاب رسانه از برگزاری رویداد نمایشگاهی مسئله‌محور با تأکید بر اقتصاد دانش‌بنیان از دوم تا پنجم اسفند و کلنگ‌زنی ماهانه حداقل یک پروژه از …

پرستاره ترین


آخرین خبر



با ما در ارتباط باشید

ستارگان
Setar

سه تارستان