به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه اطلاع رسانی ستارگان ، استاد شهید مرضی مطهری در جلد اول کتاب حماسه حسینی در ادامه مبحث تحریفات در واقعه عاشورا، ضمن تشریح انواع تحریفات و تاثیرات آن بر جامعه اسلامی می گوید : سه عامل مهم باعث ایجاد تحریف در واقعه ی کربلا شده است . که این عوامل نیز دو نوع است . یک نوع که عمومی است و در هر واقعه ای ممکن است اتفاق بیافتد اما یک نوع خصوصی است و فقط مختص واقعه ی عاشورا است .
شهید مطهری در ادامه در بیان تشریح عوامل وقوع تحریفات در واقعه شهادت حضرت حسین بن علی علیه السلام می افزاید : اولین عامل تحریف . دشمنان هستند . دشمن برای اینکه به قصد و غرض خود برسد . تغییر و تبدیل هایی در متن تاریخ ایجاد می کند و یا توجیه و تفسیر هایی برای تاریخ می آورد . دشمنان مانند تمام تاریخ در صدد تحریف واقعه ی کربلا در آمدند . اما سعی دشمن برای تحریف در واقعه ی عاشورا اصلا کارساز نبود . برای مثال زمانی که مسلم بن عقیل به کوفه آمد ، گفتند برای اخلال و اختلاف میان مسلمانان آمده است . اما با شفاف سازی و سخنان مسلم بن عقیل جلوی این تحریف گرفته شد و امروز ما هیچ جا نمی بینیم که بگویند قیام عاشورا برای اختلاف میان مسلمانان بوده است.
شهید مطهری در ادامه به دومین عامل تحریفات عاشورا پرداخته و شرح می دهد : تمایل بشر به افسانه سازی و قهرمان پرستی که در تمام تواریخ دنیا وجود دارد . دومین عامل تحریف در واقعه ی عاشورا است . مثلا این افسانه هایی که راجع به ابوعلی سینا ساخته اند که می گویند از فاصله ی یک فرسنگی مردی را دید و گفت این مرد نان چرب و روغنی می خورد . از او پرسیدند از کجا فهمیدی ؟ گفت بخاطر پشه های اطراف او متوجه شدم او نان چرب می خورد . خب این قطعا اشتباه است . ابوعلی سینا بدون شک نابغه بود ؛ اما اگر کسی بتواند از یک فرسنگی پشه را ببیند . نمی تواند نان چرب را ببیند؟ همینطور برای شیخ بهایی و بسیاری از بزرگان مبالغه هایی شده است .
شهید مطهری ادامه می دهد : در مورد ائمه و مخصوصا واقعه ی عاشورا هم بسیار مبالغه ها و تحریفات ایجاد شده است که بخاطر علاقه ی مردم به اسطوره سازی است . برای مثال چقدر راجع به امام علی (ع) افسانه گفته اند ! در اینکه حضرت علی (ع) مردی خارق العاده بود و در همه ی جنگ ها به میدان نمی رفت مگر اینکه دشمن را زمین بزند شکی نیست . اما مگر اسطوره پرستان به این ها اکتفا کردند ؟ ابدا . مثلا می گویند حضرت علی (ع) در جنگ خیبر با مرحب خیبری رو به رو شد . مورخان هم نوشته اند که حضرت شمشیرش را پایین آورد و او را دو نیم کرد . خب این با توجه به تاریخ مسلم است . اما یک سری افسانه هایی درست کرده اند که می گویند خدا در همان لحظه به جبرئیل دستور داد به زمین برود و بالش را زیر شمشیر حضرت علی (ع) بگذارد وگرنه زمین دو نصف می شود . جبرئیل هم پس از گذاشتن بال او ، شکست و چهل روز روی زمین ماند تا بال خود را پانسمان کند .. همه ی این ها افسانه است و بدتر دین را تضعیف می کند !
استاد مطهری همراه با گله و تاسف نسبت به اینگونه از تحریفات ادامه می دهد: حاجی نوری در کتاب لولو و مرجان ضمن انتقاد از این نوع جعل ، می گوید برای شجاعت حضرت ابوالفضل نوشته اند که ایشان در جنگ صفین (که اصلا معلوم نیست شرکت کرده باشند یا نه و اصلا پانزده سال شان بیشتر نبود .) هشتاد نفر را از وسط دو نیم کردند !!!
شهید مطهری همچنین خاطر نشان می کند : ملا آقای دربندی در اسرار الشهاده نوشته است که لشکریان پیاده و سواره نظام عمر سعد در مجموع یک میلیون و ششصد هزار نفر بوند که همه شان اهل کوفه بودند !! مگر کوفه بیشتر از یک شهر کوچک بود که سی و پنج سال بیشتر عمر نداشت ؟! چگونه این تعداد آدم را در خودش جای داده بوده است ؟
شهید مطهری به مثالی از افسانه پردازی در مورد اشخاص و یا مقاطع تاریخی و اماکن پرداخته و یک نمونه را چنین شرح می دهد: کسی در مورد شهر هرات مبالغه می کرد و می گفت هرات آنقدر بزرگ است که در آن شهر و در یک واحد زمانی مشخص، بیست و یک فرد احمد نام یک چشم داشت که کله پز بودند ! خب این حرف دقیقا نشان دهنده ی میزان علاقه ی مردم به مبالغه و افسانه سازی است .
استاد مطهری تاکید می کند : اگر در موارد پیش پا افتاده تحریف و مبالغه و افسانه سازی اتفاق بیافتد، مسئله ی خاصی اتفاق نمی افتد اما اگر در موارد و مسئله هایی که همه ی جزئیات آن سرمشق مردم است تحریفی اتفاق بیافتد، آن هنگام است که دیگر کل حرکت جامعه مختل می شود.
منبع : جلد اول کتاب حماسه حسینی
مولف: متفکر شهید مطهری
صفحات :۳۹_۴۵
تخلیص : زهرا ذاکری
سه تارستان