پایگاه اطلاع رسانی «ستارگان» محلی برای دیده شدن اخبار نخبگان ایران سرافراز
| مذهبی | صفحه‌ی اصلی | سیاسی |
حماسه حسینی از دیدگاه شهید مطهری/ 6

چرا ائمه اطهار علیهم السلام بر زنده نگه داشتن نام امام حسین (ع) تاکید داشتند ؟

سه عامل موجب تحریف در واقعه ی کربلا شدند که یکی از آنها، مختص عاشورا بوده است و شهید مطهری به این موضوع می پردازد .

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه اطلاع رسانی ستارگان ، استاد شهید مرتضی مطهری در ادامه کتاب حماسه حسینی پس از بیان دو عامل تحریف عمومی در واقعه ی عاشورا همچون نقش دشمن و تلاش دوستان در داستان سرایی در این واقعه، به سومین عامل تحریف می پردازد و می گوید : سومین عامل تحریف مختص عاشورا است و در تاریخ فقط برای عاشورا و کربلا اتفاق افتاده که این عامل باعث تحریف شده است و این عامل نشناختن هدف اصلی عاشورا و تاکید ائمه علیهم السلام بر زنده نگاه داشتن حادثه کربلاست.

چرا ائمه اطهار تاکید بر زنده نگه داشتن نام امام حسین علیه السلام داشتند ؟

شهید مطهری در ادامه این کتاب به مبحث علت اصلی تاکید ائمه اطهار بر پاسداشت عزاداری بر خامس آل عبا علیهم السلام اشاره کرده و توضیح می دهد : پیشوایان دین ما از پیامبر اکرم (ص) تا ائمه ی اطهار (ع) دستور اکید و بلیغ برای زنده نگه داشتن نام حسین بن علی  (ع) داده اند . برخی از ساده انگاران،  این تاکید را برای تسلی خاطر حضرت زهرا (س) می دانند ! در حالی که این سخن، حرف پوچ و مسخره ای است. آیا بعد از ۱۴۰۰ سال هنوز حضرت زهرا (س) نیاز به تسلیت دارند ؟ و این در حالی است که به نص خود امام حسین (ع) و به حکم ضرورت دین ، بعد از شهادت امام حسین (ع) ایشان و حضرت زهرا (س) نزد یکدیگرند . دلیل اصلی تاکید بر زنده نگه داشتن قیام کربلا ، این است که امام حسین (ع) مکتب عملی اسلام واقعی را تاسیس کردند . امام حسین (ع) نمونه ی عملی قیام های اسلامی است . ائمه خواستند مکتب حسین (ع) زنده بماند بخاطر اینکه "هیهات منا الذله" ها زنده بماند و مردم مکتب امام حسین (ع) را فراموش نکنند !! رهبران اسلام خواستند نام امام حسین (ع) زنده بماند که تربیت حسینی زنده بماند ، پرتو روح حسینی در این ملت دمیده شود و بر آن بتابد . 

شهید مطهری در ادامه به لزوم شناخت فلسفه واقعه عاشورا پرداخته و تاکید می کند: ائمه ی ما علیهم السلام تاکید کرده اند که این مجالس عزاداری برای حضرت حسین بن علی علیهماالسلام زنده بماند و هرچه ما در این را کوشش کنیم ، به شرط اینکه هدف این کار را بشناسیم ، به جاست . اما بعضی ها این موضوع مهم را نفهمیدند و فکر کردند بدون اینکه مردم را با مکتب حسینی آشنا کنند یا به فلسفه قیام حسینی آشنا کنند ، همین که مردم بیایند و بدون فهم از اصل واقعه عاشورا، گریه کنند و بروند ، می تواند کفاره ی گناهان آنان باشد !!

استاد مطهری به نقل نکته ای از مرحوم حاجی نوری در کتاب لولو و مرجان پرداخته و می افزاید : مرحوم حاجی نوری در کتاب "لولو و مرجان " نکته ای را ذکر کرده و می گوید : عده ای فکر می کنند موضوع امام حسین (ع) و گریه بر ایشان انقدری ثواب دارد که از هر وسیله ای برای این کار می شود استفاده کرد . یک حرفی امروزی ها در مکتب ما کیاول" درآورده اند که می گویند هدف وسیله را مباح می کند ! این ها هم گفتند خوب گریه بر امام حسین (ع) هدف مقدسی است پس با هر وسیله ای که شد باید بگریانیم ! اگر تغزیه های اهانت بار در آوردیم ، اگر عروسی قاسم درست کردیم ، اگر جعل و تحریف کردیم ، دروغ گفتیم و غیره و غیره ، همه اش مباح و بخشیده است چون بوسیله آن مردم بر مصیبت امام حسین (ع) می گریند !

شهید تفکر و عقیده خاطر نشان می کند : حدود ده - پانزده سال پیش به اصفهان رفته بودم و روضه ای شنیدم که داستان پیرزنی را نقل می کرد . پیر زن در زمان متوکل می خواسته به زیارت امام حسین (ع) برود و آن وقت ها جلوگیری می کردند . تا اینکه این زن را بردند و در دریا انداختند . در همان وقت این زن حضرت عباس (ع) را صدا زده و حضرت ابوالفضل علیه السلام آمدند و به پیر زن گفتند رکاب اسب من را بگیر . پیرزن پرسید چرا دستت را دراز نمی کنی ؟ و حضرت عباس (ع) گفتند من دست در بدن ندارم . مردم هم بسیار گریه کردند . نزد مرحوم حاج شیخ محمد حسن نجف آبادی رفتم و این روضه را برای ایشان تعریف کردم ، ایشان هم تاریخچه ی قضیه را برایم شرح دادند و گفتند : من از اشخاص معتبری شنیدم که روزی در حدود بازار صدر مجلس روضه ای بود . واعظ معروفی می گفت من منبر آخر بودم . منبری های دیگر هنرهای شان را برای به گریه انداختن مردم نشان می دادند .همان جا این قضیه را جعل کردم و روی منبر خواندم و از همه بالاتر رفتم . بعد از مجلس درچارسوق ، دیدم منبری ای که قبل از من هنرنمایی می کرد، روی منبر قضیه ی جعلی ای که من تعریف کرده بودم را می خواند . کم کم کتاب هاهم از آن چاپ کردند !

استاد شهید مطهری بیان می کند : این تفکر که می توان از هروسیله ای برای گریاندن مردم در موضوع اباعبدالله استفاده کرد، یک وهم و دروغ و غلط بزرگ است ! حاج شیخ عباس قمی در کتاب شان نقل کردند اگر هدف وسیله را مباح کند ، پس برای ادخال سرور در قلب مومن می توانی مرتکب گناه شوی ! یعنی غیبت کنی و بگویی اشکال ندارد ، نیت من خیر بوده است !!! امام حسین (ع) کشته شد که مقررات اسلامی زنده شود ، نه اینکه بهانه ای باشد برای پای گذاشتن بر روی سنن اسلامی !

 

منبع : کتاب حماسه حسینی جلد اول

مولف: استاد شهید مرتضی مطهری 

صفحات :۴۶_۵۲

تخلیص : زهرا ذاکری 


#امام حسین #شهید مطهری #حماسه حسینی #لولو و مرجان #حضرت ابوالفضل (ع)
کد خبر 14030507083216 تاریخ انتشار 13-05-1403 12:32 نسخه چاپی

اخبار مرتبط


آیا دشمن توانست در واقعه ی کربلا تحریفی ایجاد کند؟ چند نمونه از دروغ هایی که منجر به تحریف عاشورا می شود
سازمان آگهی 09192680251
ad1

ستاره سردبیر


برگزاری رویداد نمایشگاهی مسئله‌محور در اسفند/ رشد سود خالص سازمان اقتصادی کوثر در سال ۱۴۰۱

دکتر فخاری در نشست خبری با اصحاب رسانه از برگزاری رویداد نمایشگاهی مسئله‌محور با تأکید بر اقتصاد دانش‌بنیان از دوم تا پنجم اسفند و کلنگ‌زنی ماهانه حداقل یک پروژه از …

پرستاره ترین


آخرین خبر



با ما در ارتباط باشید

ستارگان
Setar

سه تارستان