به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه اطلاع رسانی ستارگان ، استاد شهید مرتضی مطهری در ادامه جلد اول کتاب حماسه ی حسینی ، پس از بیان شیوه ی حکومت امویان و نقل روایت هایی از سخنان امام علی (ع) راجع به آنان ، به مسئله ی زمینه ی قیام سیدالشهدا علیهالسلام اشاره و تاکید می کند : معاویه در زمان خودش با فکر علی علیهالسلام بسیار مبارزه کرد و سبب پایه گذاری لعنهای زیادی از بالای منبر علیه امیرالمؤمنین علیه السلام شد. برای مثال معاویه بخشنامه ای زده بود که در سراسر کشور موقع نماز جمعه حضرت حق مطلق و نماد عدالت ، علی علیهالسلام را لعن کنند ! و این دقیقا علامت این بود که همچنان فکر و مکتب علی (ع) در روح مردم زنده بود و او می خواست بدین شیوه این زنده بودن را مورد هدف قرار دهد.
استاد سپس ادامه میدهد : درست است که معاویه برای از بین بردن مکتب حضرت علی (ع) بسیار تلاش کرد ، اما او همچنان یک حفظ ظاهری نیز برای فریب دادن مردم به کار می بست . تا اینکه یزید به خلافت رسید ! یزید ، حتی از نظر سیاست بنیامیه هم یک غلط بود ؛ یعنی کسی بود که نتوانست سیاست امویان را اعمال کرده و ادامه دهد و کاری کرد که پرده ی سیاست بنیامیه ریخته شد ! و در همین شرایط است که حضرت اباعبدالله (ع) با موقعیت شناسی درست ،قیام خود را آغاز میکنند !
تاریخ عاشورا ، استعدادی برای شبیه سازی
مولف کتاب در ادامه به موضوع قابلیت شبیه سازی تاریخ عاشورا پرداخته و می گوید : همانطور که آیات قرآن از نظر فصاحت و بلاغت روانی و لفظی نوعی آهنگ خاص را میپذیرد و این خود معجزه ای برای نفوذ قرآن به روح مردم است ؛ در تاریخ عاشورا هم استعدادی برای شبیهسازی به نظر میرسد ! درست است که قرآن برای آهنگپذیری ساخته نشده است اما آهنگپذیر است و عاشورا هم برای شبیهسازی ساخته نشده است ، اما اینطور است !من قابلیت شبیهسازی عاشورا را نفی یا اثبات نمیکنم اما شاید خود اباعبدالله (ع) در این مورد نظر داشته اند ! متن تاریخ عاشورا گویا نمایشنامه ای جهانی است ، شبیه پذیر است ! گویا دستور دادهاند که تاریخ عاشورا را برای روی صحنه بودن بسازند ! آیا میتواند تصادف باشد و تعمدی در کار نباشد ؟! من نمیدانم !
منبع: جلد اول کتاب حماسه ی حسینی
مؤلف: استاد شهید مرتضی مطهری
صفحات : ۲۶۹_۲۷۰
تلخیص : زهرا ذاکری
سه تارستان