به گزارش خبرنگار سینمایی پایگاه ستارگان به نقل از هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس ر، فیلم مستند «حبیبالله صادقی» به کارگردانی محمدصالح حجتالاسلامی و تهیه کنندگی حسین نشاطی به همت مرکز هنری و رسانهای سلوک حوزه هنری تولید شد. این اثر با حضور نزدیک به بیست چهره هنری، به مرور ابعاد هنری و فعالیتهای حبیبالله صادقی هنرمند نقاش و از چهرههای هنر انقلاب سلامی میپردازد.
«حبیبالله صادقی» با پایان فیلمبرداری و انجام امور فنی نهایی، برای شرکت در شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» آماده میشود و در صورت پذیرش، اولین نمایش این اثر در این جشنواره خواهد بود.
*حبیبالله صادقی روایتگر ایثار و حماسه
مشهورترین نقاشیهای صادقی متاثر از فضای انقلاب، دفاع مقدس، نهج البلاغه و عاشورا هستند. از این رو او را میتوان یکی از مهمترین نقاشان مقاومت دانست. چرا که هر جا ظلمی در هر گوشه دنیا اتفاق افتاده است او با بیانی نقاشانه به چالشاش کشیده است. علاوه بر موضوعات متعهدانه و رویکرد نمادینی که در نقاشیهای صادقی دیده میشود از منظری زیباییشناسانه ترکیببندی، رنگ و بازی با عناصر بصری هم به شکلی مدرن و نوگرایانه در نقاشیهای صادقی دیده میشوند. جدال بین نور و تاریکی هم در معنای نمادینش و هم در شکلی بصری و تجسمی جذابیتی معنا دار به آثار صادقی بخشیده است.
صادقی هم جهان نقاشی را به درستی میشناخت و هم ماهرانه هنری متعهد را پیش میکشید. او از مهمترین نقاشانی بود که توانست عاشورا به شکل عزتمندانهای بازنمایی کند. در نقاشیهای عاشورایی وی امام حسین (ع) و یارانش در موضع قدرت و عزت هستند و این رویکرد امید بخش و انقلابی در تمام دورههای کاری صادقی مستتر است.
*مستندحبیبالله
در نهایت اینکه خبر ساخت مستند«حبیب الله صادقی» خبر مسرت بخشی است. مستندهای«پرتره» که همچون تاریخ شفاهی عمل میکنند میتوانند به معرفی هرچه بهتر هنرمندان کمک کنند. بیشک پرداختن به مسیر هنرمندان مهمی چون صادقی میتواند همچون چراغ راهی برای آینده هنر و هنرمندان کشور مفید باشند. صادقی نقاش پرکاری بود و در طول فعالیت حرفهایاش راههای گوناگونی را آزمود. گرفتار سبک نشد، اما همواره زبان شخصی خودش را دنبال کرد، تجربه گرا بود و از عینیت تا انتزاع را درنوردید. آنجا که لازم بود قصه پردازی و روایتگری کرد، و در جای دیگر زیبایی شناسانه در ستایش چیستی و ماهیت نقاشی اثر خلق کرد. با این همه هیچ وقت گرفتار بازار نشد و همواره به قلب، وجدان، دین و اجتماعش وفادار ماند. در آثار صادقی داستانهای دینی در لحظهای از زندگی روزمره مردمان ستم کشیده و مقاوم تجلی کردهاند. او گذشته را در زمان حال حاضر میکند و به زمانهاش معنای تازه میبخشید.
پایان پیام/
سه تارستان