به گزارش خبرنگار هنری پایگاه ستارگان به نقل از ایکنا، وحدت از مفاهیم مورد تاکید در دین اسلام و قرآن است. بر اساس آیات ۶۲ تا ۶۴ سوره انفال، وحدت امت، سبب مصونیت دین، تأیید الهی و نصرت است و نعمتی است که هیچ مسئلهای با آن برابری نمیکند. قرآن کریم در آیات مختلف دیگر نیز حفظ وحدت و پیشگیری از هرگونه تفرقه را فلسفه تشریع دین و بعثت پیامبران معرفی میکند.
در آستانه هفته وحدت با هنرمندان کشور درباره وحدت و جلوههای آن در آثار مختلف هنری به گفتوگو نشستهایم. در اولین بخش با حبیبالله بهمنی کارگردان فیلم «سیب و سلما» که داستان آن به موضوع وحدت نظر دارد گفتوگویی انجام دادهایم.
ایکنا - وحدت از موضوعات مهم و چندوجهی است. آیا هنر هفتم ظرفیت پرداختن به چنین موضوعاتی را به صورت بالقوه دارد؟
سینما رسانهای است که برای آن میتوان کارکردهای متعددی متصور بود. هنر هفتم امروز در تمامی عرصهها ورود کرده و ابزاری برای بیان مفاهیم خاص در جامعه شده است. این هنر محلی برای خودنمایی هنرهای مختلف شده است چون در آن موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی را میتوان مشاهده کرد. پیرامون بحث وحدت هم میشود سینما را ابزاری برای رسیدن به این خواسته دانست.
ایکنا - در عرصه وحدت عملکرد سینما چگونه باید باشد؟
وحدت معنای گستردهای دارد که دو بخش آن موضوعات دینی و قومی است. کشور ما به دلیل ظرفیتهایی که دارد باید در هر دو بخش یاد شده نقشی ویژه ایفا کند. وحدت در قرآن کریم هم به صورت ویژه مد نظر قرار گرفته است. خداوند میفرماید؛ «وَٱعۡتَصِمُواْ بِحَبۡلِ ٱللَّهِ جَمِيعٗا وَلَا تَفَرَّقُواْۚ» «همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید». در این آیه شریف به روشنی خداوند روی وحدت تاکید دارد و میفرماید راه نجات وحدت است. در این آیه خداوند تاکید دارد که وحدت به نفع گروه یا ایدئولوژی خاص نیست بلکه همه انسانها از هر گروه و نژادی با چنگ زدن به ریسمان الهی به وحدت دست یابند.
ایکنا ـ آیا بحث وحدت در سینما و تلویزیون با پشتوانه حامیان دولتی میتواند تولید شود یا اینکه بخش خصوص هم میتواند در این رابطه ایفاگر نقش باشد؟
هر دو اما ذکر یک نکته ضروری است. موضوعاتی با محوریت وحدت برای اینکه کارکرد جهانی داشته باشد باید از سوی نهادهای دولتی حمایت شود حتی اگر بخش خصوصی بانی آن باشد. در این رابطه یک نکته مهم وجود دارد. شاید هنرمند موظف و مکلف به پرداختن به موضوعاتی نظیر وحدت نباشد و تنها علایق خودجوش او را به سمت این دست موضوعات هدایت کند اما مدیران فرهنگی مکلف هستند در این رابطه کار کنند. اما آیا اکنون چنین اتفاقی رخ میدهد؟ آیا اگر هفتهای به نام وحدت وجود نداشت مدیران رسانه علاقهای به این موضوع داشتند؟ یا اینکه حتی به صورت کلامی در این رابطه اظهار نظر کنند؟ افت اصلی مدیران سینمایی این است که به صورت تقویتی عمل میکنند تا بتوانند به واسطه آن کارنامه خود را پر کنند.
نکته بعدی در همین رابطه به صنعتی بودن هنر سینما مربوط میشود. امروز این هنرصنعت دیگر شکل شخصی دارد برای همین کارهایی که در آن آثار با سرمایه فرد تولید میشود بسیار کم شده است. برای نمونه در سینماهای جهان، جدا از بخش دولتی، کمپانیها بانی ساخت آثار سینمایی شدهاند اما در کشور ما تنها بخش دولتی ظرفیت بالای مالی دارد و بخش خصوصی تنها به تهیهکننده مختص شده است.
ایکنا ـ ضمن تشکر از شما برای این گفتوگو آیا در این حوزه تصمیم به ساخت فیلمی یا سریالی دارید؟
کارهای قبلیام تا حدودی به موضوع وحدت در ارتباط هستند. فیلمنامههایی هم دارم که به صورت ویژه به این حوزه نظر دارند اما وقتی حامی و سرمایهگذار در این عرصه وجود ندارد به تنهایی نمیتوانم کاری را پیش برم. اگر سرمایهگذار وجود داشته باشد آنها را خواهم ساخت.
سه تارستان