پایگاه اطلاع رسانی «ستارگان» محلی برای دیده شدن اخبار نخبگان ایران سرافراز
| سیاسی | صفحه‌ی اصلی | مذهبی |
حماسه حسینی از دیدگاه شهید مطهری/ 15

تاثیر خطبه های حماسی حضرت علی (ع) در جنگ صفین

بعضی از حادثه ها هم حماسی اند . حتی شخصیت ها هم انواعی دارند ، یک شخصیت ممکن است تمامش غنایی باشد و بوی عشق بدهد و یک شخصیت ممکن است حماسی باشد و روحش از حماسه پر باشد .

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه اطلاع رسانی ستارگان ، استاد شهید مرتضی مطهری در ادامه جلد اول کتاب حماسه حسینی ضمن بیان انواع تخریف و تاثیرات آن ، به موضوع معنای واقعی حماسه پرداخته و می گوید : حماسه در زبان فارسی بسیار استعمال می شود اما برای صحبت راجع به حماسه ی حسینی ، لازم است که معنی حماسه تعریف شود. کلمه ی حماسه به معنای صلابت و شدت است و گاهی به معنای شجاعت و حمیّت نیز استفاده می‌شود .

شهید مطهری ادامه می‌دهد : بزرگان شعر و ادب ، منظومه های شعری را از نظر محتوا یا همان نوع معنی و هدف شعر ، به منظومه هایی از قبیل غنائی ، حماسی ، اندرزی وعظی ، رثایی و مدحی دسته بندی می‌کنند . آثار حافظ و سعدی و شمس تبریزی در دسته بندی منظومه های غنائی جای می‌گیرد . اگرچه هدف شمس و حافظ و سعدی عرفان و خالق بوده است اما در قالب های عاشقانه بیان می شود .

شهید مطهری ادامه می دهد : شعر رثایی یا مرثیه برای بزرگان دین و سایر بزرگان دنیا و کسانی که منشأ خبر و برکت بوده اند گفته می‌شود . مانند اشعار شعرایی که بعد از انقراض برامکه سروده شد ؛ یا مرثیه سرایی حافظ برای مردن جوان خود . مدح و ستایش که بیشتر به سمت چاپلوسی رفته است هم که بسیار زیاد است .

استاد شهید مطهری می افزاید : اشعار حماسی منظومه ی دیگری هستند که فقط آهنگ خاصی را می‌پذیرند . شعر حماسی شعری است که از آن بوی غیرت و شجاعت و مردانگی به مشام می‌رسد و انسان را به حرکت وا می‌دارد .

شهید مطهری تکمیل می کند : این دسته بندی ها اختصاصا برای شعر نیست و در نثر هم همین‌طور است .‌ نثر های حماسی جلوه ای از ایستادگی و مقاومت هستند .

مولف کتاب حماسه حسینی خاطرنشان می کند : در جنگ صفین پس از اولین برخورد سپاهیان حضرت علی علیهم السلام با معاویه ، حضرت علی (ع) حاضر به شروع جنگ نشده و تمام تلاش امیرالمومنین (ع) بر حل اختلافات متمرکز بوده است . اما ناگهان امام علی (ع) متوجه می‌شوند که دشمن پیش‌دستی کرده است و رود فرات را گرفته است . حضرت علی (ع) که باز هم سعی بر اصلاح سپاه معاویه داشت ، پیغامی فرستاد و در آن پیغام فرمود که بنای ما بر صلح است ؛ اما دشمن قبول نکرد . در نهایت سپاه علی (ع) یا باید از زور تشنگی از پا در می‌آمد و یا باید می‌جنگید . حضرت علی (ع) در همان لحظه شروع به خواندن خطبه ای چند سطری می‌کنند و همان خطبه ی حماسی ، باعث می‌شود کمتر از دو ساعت سپاهیان علی علیه‌السلام ، دشمن را به کلی از شریعه ی فرات دور کنند . اما حضرت علی (ع) با همان مرام علی بودن خود ، به سپاهیان گفت که اجازه ی برداشت آب را به لشکر کفر بدهند .

شهید مطهری ادامه می‌دهد : همانطور که اشعار و سخن ها منظومه های مختلفی دارند ، سرگذشت ها و حادثه ها هم اقسامی دارند . برخی حادثه ها غنایی است و بعضی اندرزی . بعضی از حادثه ها هم حماسی اند . حتی شخصیت ها هم انواعی دارند ، یک شخصیت ممکن است تمامش غنایی باشد و بوی عشق بدهد و یک شخصیت ممکن است حماسی باشد و روحش از حماسه پر باشد .

 

منبع : حماسه حسینی جلد اول

مولف : استاد شهید مرتضی مطهری

صفحات : ۱۱۳_۱۱۸

تلخیص : زهرا ذاکری


#امیرالمومنین(ع) #شهید مطهری #معاویه #شمس تبریزی #حماسه‌ #حافظ #امام حسین #سعدی #قیام امام حسین(ع) #کربلا
کد خبر 14030610010128 تاریخ انتشار 18-06-1403 14:36 نسخه چاپی

اخبار مرتبط


نقش عوام الناس و علما در تحریفات عاشورا علت اهمیت اشک بر مصیبت سیدالشهدا علیه السلام برنامه ریزی امام علی برای عدم سوء استفاده معاویه از خوارج
سازمان آگهی 09192680251
ad1

ستاره سردبیر


برگزاری رویداد نمایشگاهی مسئله‌محور در اسفند/ رشد سود خالص سازمان اقتصادی کوثر در سال ۱۴۰۱

دکتر فخاری در نشست خبری با اصحاب رسانه از برگزاری رویداد نمایشگاهی مسئله‌محور با تأکید بر اقتصاد دانش‌بنیان از دوم تا پنجم اسفند و کلنگ‌زنی ماهانه حداقل یک پروژه از …

پرستاره ترین


آخرین خبر



با ما در ارتباط باشید

ستارگان
Setar

سه تارستان