به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه اطلاع رسانی ستارگان ، استاد شهید مرتضی مطهری در کتاب سیری در سیره ائمه اطهار علیهم السلام در بیان علت صلح تازیخ ساز امام حسن (ع) به سابقه انجام صلح در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) اشاره کرده و می گوید : پیامبر اکرم (ص) همچون جنگ ها و جهاد ها ، در زمان خودشان صلحی انجام دادند که باعث تعجب همه شد !
شهید مطهری در بیان تاریخ و علت صلح حدیبیه اینگونه بیان می کند: در سال ششم هجری ، بعد از جنگ بدر و بیشتر شدن دشمنی مشرکان با پیامبر اسلام (ص) و مسلمانان ،رسول خدا (ص) قصد حج عمره کردند و با هفتصد نفر از یاران شان به سوی مکه به راه افتادند . پیامبر (ص) به صورت آشکار به سمت مکه رفتند و به همین دلیل قبیله قریش هم باخبر شدند. ماه ذی القعده بود و این ماه جزو ماه های حرام است که در سنت جاهلیت هم ماه حرام شمرده می شد. طبق سنت جاهلیت در این ماه جنگی انجام نمی دادند . زمانی که پیامبر (ص) به مکه رسیدند قریشیان یک پیام رسان به سمت ایشان فرستادند که محمد (ص) اینجا چه می کند ؟ ما اجازه ورود مسلمانان به مکه را نمی دهیم . اگر وارد مکه شوند ، در ماه حرام با آنها می جنگیم.
استاد مطهری در ادامه به یکی از علل صلح حدیبیه مبنی بر جلوگیری از انجام جنگ و ریخته شدن خون در سرزمین مقدس بیت الله الحرام اشاره کرده و خاطرنشان می کند: پیامبر اکرم (ص) جواب شان را مسالمت آمیز دادند که من برای حج آمده ام و با شما کاری ندارم ! اما قبیله قریش باز هم راضی نشدند و می گفتند تو برای جنگ به اینجا آمده ای . آنجا پیامبر و اصحاب شان دوباره بیعت بستند که نام این بیعت به "بیعت رضوان" در تاریخ معروف شده است . البته قصدشان ورود به مکه بود اما قریشیان کسی به اسم سهیل ابن عمرو را فرستادند برای صلح و گفتند پیامبر (ص) امسال به سمت مدینه بازگردد و سال آینده حق دارد بیاید و سه روز در مکه بماند و عمل عمره اش را انجام دهد .
استاد مطهری در ادامه به سایر موارد ذکر شده در متن صلح نامه حدیبیه اشاره و تاکید می کند: سایر مواردی که در صلحنامه بود ، در ظاهر به ضرر مسلمانان بود . مثلا در این پیمان آمده بود که اگر کسی از قریش بخواهد مسلمان شود حق آمدن پیش مسلمانان و پیامبر (ص) را ندارد اما اگر کسی از مسلمانان خواست به قریش بپیوندند می تواند بیاید ! پیامبر (ص) اما با وجود تمام این ها ، صلحنامه را امضا کردند .
شهید مطهری همچنین به ناراحتی مسلمانان از انجام صلح توسط رسول خدا(ص) پرداخته و می افزاید: مسلمین با حالت ناراحتی از پیامبر (ص) دلیل انجام صلح ایشان را می خواستند که در مقابل پیامبر (ص) فرمودند : کسی که بخواهد به سمت قبیله قریش برود ، مسلمانی است که در دینش تردید دارد پس رفتن او به ضرر ما نیست و باید برود و ما کاری به کار او نداریم و اگر کسی خواست مسلمان شود ، زیبنده است که یک مدتی تحمل کند تا خداودند راهی را برایش باز نماید.
شهید مطهری در جمع بندی این بخش به تاثیر و نتیجه صلح حدیبیه پرداخته و تاکید می کند: نتیجه این عمل پیامبر(ص) این بود که در این یک سال، آنچنان مقداری از قبیله قریش مسلمان شدند که در مدت بیست سال اسلام، مسلمان نشده بودند !! دقیقا همین است که در اسلام و در فقه شیعه زمانی صلح جایز است که به نفع مسلمین تمام شود .
منبع : سیری در سیره ائمه اطهار علیهم السلام
مولف : استاد شهید مرتضی مطهری
صفحه : ۶۴_۷۰
تلخیص : زهرا ذاکری
سه تارستان